lördag 5 oktober 2013

Mumietillverkning på Medelhavsmuseet

Idag har jag och äldste sonen (sex år) haft vår "mamma-son-dag" vilket innebär att vi gått på museum. Vi tycker det är precis lika roligt båda två (tror jag i alla fall) och själv är jag mycket tacksam att jag äntligen fått någon familjemedlem som också gillar att gå på visningar.

Linda berättar

Valet för dagen blev Medelhavsmuseet och Mumievisning. Det var Linda som höll i barnvisningen och hon var precis lika suverän som förra gången. Alla barnen var helt absorberade av hennes berättelser om bakgrunden till mumierna och som pricken över i:et hade hon med sig olika föremål som hon skickade runt.

Barnen fick bland annat lukta på de oljor som man använde för att bereda kropparna och även prova en egyptisk kudde.

Skarabéer och mumier i lera

Efter visningen gick vi till ateljén där man kunde färglägga sarkofager, skriva sitt namn i hieroglyfer eller göra en egen mumie i lera (allt för det facila priset av 40 kr).

Målning av sarkofag

Både jag och sonen hade väldigt roligt och var rörande eniga i vår uppfattning att Medelhavsmusseet både har de bästa barnvisningarna och den roligaste ateljén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar