lördag 20 april 2013

Muminteater i Vallentuna


Vi har varit på Muminteater i Vallentuna. Maken, stora C,  kom på att han skulle laga en trasig säkring i bilen så vi kom inte iväg förrän kvart över ett och teatern skulle börja klockan två.

Affischen

På vägen var jag ganska upprörd och klagade bittert, men som tur var så lyckades vi hinna till det kombinerade biblioteket och kulturhuset precis en minut före utsatt tid.

Muminteater

Salen var redan full förstås, men vi hittade tre centralt placerade platser på fyra personer. Caspar fick sitta i mitt knä, vilket hade den fördelen att han såg bra.

Pjäsen handlade om Mumintrollet som hade försovit sig den första vårdagen, och var väl anpassad för målgruppen (små barn och deras föräldrar).  Det roligaste tyckte jag var att alla orignalsångerna till Mumintrollen var med, medan pojkarna uppskattade de interaktiva inslagen mest. Båda ropade på Mumintrollet så det stod härliga till och skrattade så att de höll på att trilla av stolen när Snusmumriken inte hittade lilla My som gömt sig bakom Mumintrollet.

Utställningens affisch

Efter föreställningen gick vi och tittade på en utställning om Mumintrollen och Tove Jansson som fanns på Kulturhuset.

Casimir hittar sin tredje Morra
Caspar funderar över vem knappsamlingen tillhör

Casimir bestämde sig för att leta rätt på alla Mårror som fanns i utställningen och hittade inte mindre än fyra stycken. Caspar tittade istället på de olika montrarna och försökte lista ut vilken karaktär de tillhörde.

Casimir har fått lördagsläsken

Innan vi åkte hem fikade vi i det lilla kaféet. Jag och mamma åt varsin chokladbiskvi medan Casimir valde en smörgås med ost och skinka.

Jag och min Lissa

Lissan åt dock upp det mesta av chokladbiskvierna medan stora C fick överta Casimirs smörgås efter en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar